Операційний менеджмент

СИЛАБУС
Навчальної дисципліни

ОПЕРАЦІЙНИЙ МЕНЕДЖМЕНТ

Обсяг дисципліни

Загальна кількість:  6 кредитів / 180 годин
Лекційних занять: 32 годин
Лабораторних занять: 48 годин
Самостійна робота: 100 годин

Чому можна навчитися
(результати навчання) 

Після проходження курсу студент навчиться розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту.

Навчиться застосовувати знання у практичних ситуаціях з оперативного і тактичного управління логістичними процесами підприємства, при організації комплексного логістичного обслуговування споживачів, а також для організації операційної логістичної діяльності підприємства.

Зазначимо, що набуті навички для оцінювання наслідків прийнятих організаційно-управлінських рішень, а також уміння обґрунтовувати управлінські рішення, дозволять діяти з позиції соціальної відповідальності. Розвинуть економічний спосіб мислення, уміння застосовувати кількісні та якісні методи аналізу при прийнятті управлінських рішень і будувати економічні, фінансові та організаційно-управлінські моделі. 

А також навички самостійно розв’язувати складні спеціалізовані задачі та проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту.

Зміст навчальної дисципліни

МОДУЛЬ №1 «Теоретичні основи проектування та функціонування операційних систем»

Тема 1. Операційний менеджмент як різновид функціонального менеджменту.

Виробництво як процес перетворення ресурсів організації у вихідну продукцію. Об’єктивні закономірності управління виробництвом (операційною діяльністю).

Сутність операційної функції. Галузеві особливості операційної функції. Категорія «операційна діяльність» та «виробнича діяльність», їх взаємозв’язок та розбіжність. Виробничий та операційний менеджмент: спільні та відмінні характеристики. Сутність і місце операційного менеджменту в системі менеджменту організації. Взаємозв’язок операційного менеджменту з іншими функціональними видами менеджменту.

Історичний розвиток операційного менеджменту: промислова революція, розвиток теорії менеджменту, розвиток науки менеджменту і систем. Взаємозв’язок між категоріями «операційна функція», «операційний менеджер», «операційна система», «операційний процес», «операція». Особливості операційного менеджменту: цілі та основні завдання. Структура процесу реалізації операційного менеджменту. Функціональна характеристика операційного менеджменту.

Тема 2. Операційна стратегія як основа проектування операційної системи.

Коло стратегічних питань, що вирішується у операційному менеджменті. Сутність та етапи розробки операційної стратегії. Виражена компетентність підприємства. Розробка стратегії процесу. Типи процесів: сфокусований на процесі, сфокусований на продукті та процес, який повторюється. Порівняння стратегій процесів.

Вплив життєвого циклу на операційну стратегію. Сутність виробничої стратегії. Виробнича стратегія і конкурентні пріоритети. Формування стратегії виробництва товару. Розвиток виробничої стратегії. Особливості сфери послуг, які впливають на операційну стратегію. Застосування «дерева рішень» у проектуванні продукту або процесу.

Тема 3. Операційна система організації та її характеристики.

Сутність системного підходу до операційного менеджменту. Операційна система як об’єкт управління. Особливості та властивості операційної системи.

Елементи операційної системи: підсистема забезпечення, трансформуюча підсистема та підсистема планування і контролю. «Входи» та «виходи» операційної системи.

Класифікаційні підходи до операційних систем. Специфічні риси одиничної операційної системи. Особливості операційної системи серійного типу. Характеристика операційної системи масового виробництва. Операційна система з безперервним процесом як різновид операційної системи масового виробництва.

Тема 4. Операційна діяльність: ресурси, процеси та результати.

Поняття операційної діяльності підприємства. Склад основних ресурсів як вхідних факто-рів операційної діяльності. Продукт (послуга) як результат операційної діяльності підприємства. Операційні процеси організації – динамічна основа функціонування та розвитку операційної системи. Принципи організації та складність операційних процесів. Типи операційних процесів, їх ознаки.

Організація операційного процесу у просторі: технологічний та предметний напрями спеціалізації. Поняття, структура та тривалість операційного циклу підприємства. Визначення тривалості операційного циклу підприємства. Особливості управління за фазами операційного циклу підприємства. Розрахунок тривалості операційного циклу у сферах виробництва та обслуговування.

Тема 5. Проектування продукту і вибір технологічного процесу.

Традиційне проектування виробів. Сучасні методи прискореного проектування продукту. Проектування продукту очима споживача. Розгортання функції якості як можливість залучення споживача до операційного процесу.

Проектування і розвиток технологічного процесу. Вибір технологічного процесу. Типи технологічних процесів. Структура виробничого потоку. Продуктово-процесна матриця. Альтернативний вибір процесів і обладнання. Проектування виробничого потоку. Проектування і виробництво глобального продукту. Критерії удосконалення процесів створення продукту.

Тема 6. Операційна стратегія як основа проектування операційної системи.

Сутність послуг. Операційна класифікація послуг. Сервісний бізнес і внутрішнє обслуговування. Проектування сервісних організацій. Сервісна стратегія: спрямованість і пріоритети. Розміщення сервісних об’єктів. Структуризація сервісних контактів: сервіс-системна матриця. Сервісний план. Три типи сервісних систем. Метод поточної лінії. Метод самообслуговування. Сервісні гарантії як основа для проектування послуг.

Тема 7. Управління якістю продукції і послуг.

Поняття, значення та фактори забезпечення якості товарів та послуг. Вимоги до якості і витрати на забезпечення якості. Показники якості та методи їх оцінювання. Інструменти і процедури постійного покращення якості. Визначення еталона для постійного покращення.

 Інструменти контролю якості. Аналіз існуючих програм забезпечення якості: підхід У.Е. Демінга, Д. Джурана, П. Кросбі, К. Ісікави. Підхід з позицій загального менеджменту якості. Розвиток програми забезпечення якості. Система стандартів ISO 9000. Сертифікація.

МОДУЛЬ №2 «Методи та інструменти прогнозування, планування та оптимізації операційних систем»

Тема 1. Стратегічне планування потужностей операційної системи.

Управління виробничими потужностями на підприємстві. Концепція планування потужностей. Ефект масштабу виробництва. Крива зростання продуктивності. Ефекти економії, обумовлений ростом продуктивності і масштабу виробництва. Фокусування потужностей. Гнучкість виробничих потужностей.

Планування завантаження потужностей. Визначення потреби у виробничих потужностях. Використання дерева рішень для оцінки альтернативних варіантів зміни потужностей. Планування пропускної здатності сервісного підприємства. Використання сервісної потужності і якість обслуговування. Фази пропускної здатності сервісних підприємств. Виробничі системи типу «точно в термін». Ощадні виробничі системи.

Тема 2. Розміщення виробничих і сервісних об’єктів.

Необхідність рішень з просторової організації діяльності. Проектування та місце розташування підприємства: фактори мікро- і макросередовища. Методи розміщення промислових підприємств. Розміщення об’єктів сервісу.

Основні способи розміщення обладнання. Розміщення обладнання за технологічним і  предметним принципами. Розміщення обладнання за принципом групової технології. Розміщення обладнання за принципом обслуговування нерухомого об’єкту. Розміщення приміщень сервісних організацій. Планування офісу.

Тема 3. Планування трудового процесу і нормування праці.

Рішення, що приймаються при плануванні трудового процесу. Поведінкові аспекти в плануванні трудового процесу. Фізіологічні аспекти в плануванні трудового процесу.

Робоче середовище та умови праці, режим роботи. Розподіл та кооперація праці. Мотивування роботи. Вимірювання і нормування праці. Методи нормування праці та часу. Хронометраж. Оплата праці.

Продуктивність праці. Криві зростання продуктивності праці. Загальні рекомендації щодо підвищення продуктивності праці. Підвищення групової продуктивності.

Тема 4. Планування виробництва.

Види планування. Довгострокове, середньострокове та короткострокове планування операцій, сукупне планування. Базові стратегії планування.

Ієрархічне планування виробництва. Сукупне планування виробництва. Календарне планування. Послідовне календарне планування. Сутність і призначення робочих центрів. Правила і методи формування пріоритетів. Цехове управління. Покращення роботи цеху. Календарне планування роботи персоналу в сфері послуг.

Системи планування потреби в матеріальних ресурсах. Складання виробничих графіків.

Тема 5. Оперативне управління операційною діяльністю. Управління чергами.

Функції, завдання і основні вимоги до оперативного управління виробництвом. Зміст та фази оперативного управління. Види систем оперативного управління виробництвом. Організація диспетчеризації операційної діяльності. Планово-диспетчерські та планово-економічні відділи.

Децентралізована та централізована система оперативного управління.  Особливості подетальної, комплектної та замовної системи оперативного планування. Черговість виконання операцій. Контролювання операційного процесу: значення й технологія. Контролювання якості сировини, матеріалів, товарів та послуг. Контролювання запасів.

Тема 6. Системи управління запасами при незалежному і залежному попиті.

Роль, завдання та принципи управління матеріальними ресурсами та запасами. Цілі створення запасів. Управлінські рішення у сфері управління запасами та пов’язаними з ними витратами. Залежний і незалежний попит. Особливості управління запасами залежного та незалежного попиту.  Типові стратегії управління запасами матеріальних ресурсів при незалежному попиті. Вибір системи управління запасами на підприємстві.

Тема 7. Операційний консалтинг та оновлення бізнес-процесів.

Операційний консалтинг. Переваги та недоліки операційного консалтингу. Потреба в операційному консалтингу. Процес операційного консалтингу. Інструменти операційного консалтингу.

Оновлення (реінжиніринг) бізнес-процесів підприємства. Принципи та етапи оновлення. Оцінка можливостей оновлення. Аналіз існуючого процесу. Розробка проекту нового процесу. Впровадження нового процесу. Методи та інструменти оновлення процесів. Оновлення процесу та концепція загального управління якістю. Інтеграція оновлення і неперервного удосконалення процесу.

Продуктивність операційної діяльності як міра результативності операційного менеджменту. Комплексний підхід до питань продуктивності. Моделювання процесу управління продуктивністю операційної системи. Фактори, що впливають на динаміку продуктивності. Шляхи підвищення її продуктивності.

Інформація про викладачів курсу

викладачі україномовних спеціальностей
Гармаш Олег Миколайович

ГАРМАШ Олег Миколайович

к.е.н., доцент, доцент кафедри логістики
Телефон: (044)406-7822
e-mail: oleh.harmash@npp.nau.edu.ua
кабінет: 2-130

Давиденко Володимир Вадимович

ДАВИДЕНКО Володимир Вадимович

к.е.н., доцент, доцент кафедри логістики
Телефон: (044)406-7822
e-mail: volodymyr.davydenko@npp.nau.edu.ua
кабінет: 2-128

Захарчук Алла Петрівна

ЗАХАРЧУК Алла Петрівна

асистент кафедри логістики
Телефон: (044)406-7822
e-mail: alla.zakharchuk@npp.nau.edu.ua 
кабінет: 2-132 

викладачі англомовних спеціальностей
Воловик Олена Іванівна

ВОЛОВИК Олена Іванівна

старший викладач кафедри логістики
Телефон: (044)406-7822
e-mail:  olena.volovyk@npp.nau.edu.ua
кабінет: 2-128